58 % kojených dětí v Česku ochutnává od 4. měsíce ochutnává pevnou stravu

První srpnový týden se po celém světě slaví Světový týden kojení. Při této příležitosti nadační fond 1000 dní do života zrealizoval průzkum, který ukázal, že v šesti měsících je kojených ještě 63 % dětí. Nejvíce z nich je kojeno v Praze a kraji Vysočina (72 %). České děti jsou kojené o trochu více než slovenské, kde je při odchodu z porodnice kojeno 81 % dětí a po 6 měsících 53 % z nich.

Jakkoli je kojení nejlepší možný způsob výživy miminek, 58 % dětí ale zároveň už od 4. měsíce ochutnává pevnou stravu. Díky tomu se setkávají s potenciálními alergeny v období tzv. imunologického okna. Jde o období, kdy organismus dítěte dokáže tolerovat alergeny ve stravě a vytvořit si tak lepší imunitu a odolnost proti alergenům do budoucna.

„Imunologické okno nastává zhruba mezi 17. a 24. týdnem života miminka. Jde o jedinečné období, kdy mohou kojenci začít ochutnávat pevnou stavu. Nejnovější vědecké poznatky prokázaly, že tento postup pomáhá správně utvářet jejich imunitní reakce a snižuje pozdější citlivost na alergeny. V žádném případě nejde ještě o nahrazování kojení či mléčné stravy, ale o ochutnání malého množství základních potravin: ovoce, masa a zeleniny. Dítě by se mělo setkat ve vhodné formě i s alergeny, které jsme dětem tohoto věku dříve nedoporučovali,“ vysvětluje MUDr. Jan Boženský, primář dětského oddělení Nemocnice v Ostravě-Vítkovicích.

Výživa v dětství hraje velkou roli i pro budoucí život, proto by se rodiče měli vyvarovat chyb, které občas nevědomky ve výživě potomka dělají nebo v dobré víře opakují. Z nejnovějších vědeckých poznatků vyplývá, že během tzv. imunologického okna, tj. mezi 17. a 24. týdnem života, dokáže dětský organismus tolerovat alergeny ve stravě, a tím si proti nim vytváří větší odolnost. Toto období je tedy vhodné využít k tomu, aby bylo dítě postupně vystaveno malému množství potenciálních alergenů. Velmi časné i velmi pozdní zavedení alergenů do stravy může u dětí zvýšit riziko výskytu potravinové alergie a rozvoje dalších alergických onemocnění.

„Společnost Danone si uvědomuje důležitost výživy v prvních měsících a letech života, a proto je šíření osvěty v této oblasti, nejen během Světového týdne kojení, hlavním cílem Nadačního fondu 1000 dní do života. Vybudování správných stravovacích návyků v raném věku totiž ovlivňuje zdraví po celý život. Věnujeme proto naše úsilí identifikování nedostatků ve výživě kojenců a batolat, pomoci pediatrům s jejich nápravou a osvětě rodičů a celé široké veřejnosti,“ dodává Monika Ihnatková, Public Affairs manažerka Danone.

Výsledky průzkumu a více o tématu se dozvíte v tiskové zprávě – Tisková zpráva

Mohlo by Vás také zajímat